Festival of Power

Festival of Power doet naam geen eer aan

Santa Pod (Engeland), 3 april 2018 – Een wedstrijd in Engeland zo vroeg in het seizoen brengt de nodige risico’s met zich mee, maar met het Festival of Power werden ook voor Pro Dutch Racing records verbroken. Was het niet de regen, dan waren het wel de baancondities die rijden onmogelijk maakte, waardoor de klasse Pro Modified, waarin Michel Tooren en Pro Dutch Racing voor de Engelse titel gaan, zelfs in het geheel niet in actie kwam. De openingswedstrijd van het MSA British Drag Racing Championship draaide daarmee op een grote teleurstelling uit. “Heel frustrerend was dit. We hebben de motor welgeteld vier keer opgestart en dat was de enige actie in vier dagen tijd”, vatte Michel Tooren het paasweekend treffend samen.

Reikhalzend was uitgekeken naar het Festival of Power. Deze openingswedstrijd van het MSA British Drag Racing Championship was namelijk de eerste krachtmeting op de deze winter nieuw aangelegde betonnen baan van Santa Pod Raceway. Door de overvloedige regenval was de noodzakelijke preparatie echter in de knel gekomen, waarbij ook nog eens kwam dat de typisch Engelse weersvoorspellingen van buien en lage temperaturen weinig goeds te melden hadden voor het paasweekend. Pro Dutch Racing reisde niet alleen richting Santa Pod om daar de eerste punten te scoren voor het MSA British Pro Modified Championship, maar ook om als voorbereiding op de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap de nodige afstellingen te testen. Helaas pakte het allemaal anders uit.

Op vrijdag, de eerste kwalificatiedag, begon het vroeg in de middag te regenen waardoor er niemand in actie kwam. Op zaterdag zag het er in eerste instantie beter uit, maar vielen de eerste buien juist op het moment dat de baan berijdbaar leek. Daarop werd door de organisatie besloten tot een noodprogramma, waarbij op de wedstrijddag, zondag eerste paasdag, één kwalificatierun verreden zou worden, direct gevolgd door de eliminaties. De baan bleek op zondag echter zo weinig grip te bieden en in een zodanig slechte conditie te zijn, dat uit veiligheidsoverwegingen het hele programma van de snellere klassen, waaronder dus Pro Modified, werd geschrapt. Daarmee kon Pro Dutch Racing zonder een meter gereden te hebben huiswaarts keren.

“Bijzonder teleurstellend allemaal. We hebben in vier dagen Santa Pod de motor vier keer opgestart. De enige meters die de auto heeft afgelegd zijn die naar de technische keuring en van de vrachtwagen naar de tent en omgekeerd”, vatte Michel Tooren de actie van het weekend samen. “De droge perioden waren best wel lang genoeg om te kunnen rijden, maar de baan was er gewoon niet naar. Er was totaal geen grip, wat het zeker voor Pro Mods te gevaarlijk maakte. We hebben nog overwogen om op zondag een burn out en een voorzichtige run te doen, maar het risico op schade was gewoon te groot. Als je in de auto zit ga je er toch voor. En daarbij, van zo’n test op een veel te gladde baan leer je helemaal niets. De data die je daarmee verzamelt zijn volstrekt nutteloos”, aldus Michel Tooren.

De volgende afspraak op de kalender van Pro Dutch Racing is The Main Event. Deze eveneens op Santa Pod Raceway te verrijden wedstrijd telt mee voor zowel het FIA Europees Kampioenschap als het MSA British Drag Racing Championship en wordt verreden van 26 tot en met 28 mei.

Pro Dutch Racing bedankt hierbij zijn partners voor het seizoen 2018:

Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Dockmarks Signs BV, Duraship, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Helmacab Belgie B.V.B.A., Hobrand Algebra BV, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV, Vrooam Powersports Lubricants International BV en Wico Logistics